dilluns, 7 de maig del 2012

Comparació dels dos mapes de conceptes sobre la relació entre Ciència, Tecnologia, Societat i Educació

Després d’haver fet una lectura sobre el bloc “La construcció de models per al canvi conceptual” i del Cas 3. Creació de models a classe (la classe de literatura britànica) he comprés la idea d’aquesta PAC1, que es començava amb una avaluació inicial per a fer èmfasi sobre els aspectes que desconeixíem del tema tractat i així poder atendre millor a aquestes mancances. Començar fent una avaluació de les idees prèvies ens ha permès conèixer quines dificultats teníem, consultar informació per eliminar aquestes mancances i possibles idees errònies que teníem i reflexionar sobre el procés d’aprenentatge.

Per aconseguir un aprenentatge significatiu, cal fer un treball de construcció del coneixement i això és el que hem fet amb la construcció d’una mapa conceptual en aquesta PAC. El mapa conceptual ens serveix com a model mental, perquè l’hem construït nosaltres mateixos i conté les idees principals del mòdul 1 i de l’article organitzades de manera coherent. Els coneixement té diverses presentacions, en aquest cas hem passat el coneixement que teníem que era escrit, organitzat amb apartats i paràgrafs (article i mòdul) a un coneixement visual (el mapa conceptual). Com de més maneres podem representar la informació, significa que més significatiu ha estat l’aprenentatge, és a dir, que s’ha fet un canvi conceptual. Amb les eines informàtiques, com en aquest cas, el Cmaps, podem implicar els nostres alumnes conceptualment, fent que representin els seus coneixements.

La lectura del cas 3 m’ha permès fer una autoavaluació del meu propi procés d’aprenentatge. En el moment que vaig entregar l’avaluació inicial vaig entregar unes preguntes poc desenvolupades i un mapa conceptual que recollia totes les idees tractades amb pocs conceptes i relacions, ja que encara no coneixia prou el tema d’estudi. Després d’haver analitzat les fonts de consulta puc fer una crítica dels meus coneixements inicials. En l’apartat anterior he explicat com han variat les meves idees des del inici fins al final del procés d’aprenentatge. En aquest apartat vull fer una reflexió sobre com vaig fer el mapa conceptual i com l’he millorat ara.

El mapa inicial contenia poques proposicions, hi havia poques incrustacions, és a dir, exemples, hi havia pocs conceptes subordinats, una dependència excessiva de tipus d’enllaços concrets, en canvi, en el segon mapa hi ha moltes relacions entre els nodes, la jerarquia entre conceptes està molt clara amb l’ús dels colors i les fletxes, la posició central que ocupen els conceptes principals d’estudi està ben indicada ja que hi ha molts enllaços directes que en surten i entren, i els exemples també hi estan presents. En definitiva, el mapa conceptual té millor estructura i conté més informació perquè el meu coneixement sobre tecnologia, ciència i societat ha millorat. Com més clars tens els conceptes, més fàcil és representar-los i l’important és conèixer maneres de fer-ho i saber facilitar-ho als nostres alumnes. 
Aquest és el nou mapa conceptual:


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada