Després
d’haver fet una lectura sobre el bloc “La construcció de models per al canvi
conceptual” i del Cas 3. Creació de
models a classe (la classe de literatura britànica) he comprés la idea
d’aquesta PAC1, que es començava amb una avaluació inicial per a fer èmfasi sobre
els aspectes que desconeixíem del tema tractat i així poder atendre millor a
aquestes mancances. Començar fent una avaluació de les idees prèvies ens ha
permès conèixer quines dificultats teníem, consultar informació per eliminar
aquestes mancances i possibles idees errònies que teníem i reflexionar sobre el
procés d’aprenentatge.
Per
aconseguir un aprenentatge significatiu, cal fer un treball de construcció del
coneixement i això és el que hem fet amb la construcció d’una mapa conceptual
en aquesta PAC. El mapa conceptual ens serveix com a model mental, perquè l’hem
construït nosaltres mateixos i conté les idees principals del mòdul 1 i de l’article
organitzades de manera coherent. Els coneixement té diverses presentacions, en
aquest cas hem passat el coneixement que teníem que era escrit, organitzat amb
apartats i paràgrafs (article i mòdul) a un coneixement visual (el mapa
conceptual). Com de més maneres podem representar la informació, significa que més
significatiu ha estat l’aprenentatge, és a dir, que s’ha fet un canvi
conceptual. Amb les eines informàtiques, com en aquest cas, el Cmaps, podem
implicar els nostres alumnes conceptualment, fent que representin els seus
coneixements.
La
lectura del cas 3 m’ha permès fer una autoavaluació del meu propi procés
d’aprenentatge. En el moment que vaig entregar l’avaluació inicial vaig
entregar unes preguntes poc desenvolupades i un mapa conceptual que recollia
totes les idees tractades amb pocs conceptes i relacions, ja que encara no
coneixia prou el tema d’estudi. Després d’haver analitzat les fonts de consulta
puc fer una crítica dels meus coneixements inicials. En l’apartat anterior he
explicat com han variat les meves idees des del inici fins al final del procés
d’aprenentatge. En aquest apartat vull fer una reflexió sobre com vaig fer el
mapa conceptual i com l’he millorat ara.
El
mapa inicial contenia poques proposicions, hi havia poques incrustacions, és a
dir, exemples, hi havia pocs conceptes subordinats, una dependència excessiva de
tipus d’enllaços concrets, en canvi, en el segon mapa hi ha moltes relacions
entre els nodes, la jerarquia entre conceptes està molt clara amb l’ús dels
colors i les fletxes, la posició central que ocupen els conceptes principals
d’estudi està ben indicada ja que hi ha molts enllaços directes que en surten i
entren, i els exemples també hi estan presents. En definitiva, el mapa
conceptual té millor estructura i conté més informació perquè el meu
coneixement sobre tecnologia, ciència i societat ha millorat. Com més clars
tens els conceptes, més fàcil és representar-los i l’important és conèixer
maneres de fer-ho i saber facilitar-ho als nostres alumnes.
Aquest és el nou mapa conceptual:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada