Com a primera
miniactivitat de la PAC 1 se’ns va demanar fer una avaluació inicial sobre els
nostres coneixements previs de l’assignatura. Considero que em fa resultar
difícil perquè desconeixia bastant com es relacionava la tecnologia amb el
context i les altres disciplines. Però després d’haver llegit el mòdul de
l’assignatura, l’article de Domenèch i Tirado, els materials del debat i les
aportacions dels companys, penso que els meus esquemes de coneixement vers les
TIC han variat i ara si estan fonamentats amb bases teòriques i ja no provenen
només de la meva visió subjectiva, com els de l’avaluació inicial.
Aquestos materials
treballats m’han fet reflexionar sobre la
concepció que tenia de les noves tecnologies i he modificat algunes de
les idees prèvies que tenia i que havia respost erròniament a l’avaluació
inicial. Alguns dels canvis conceptuals que he experimentat són els següents:
Reflexions sobre la relació entre la ciència, la tecnologia i la
societat:
Com he dit abans, la
nostra societat ha sofert molts canvis, a nivell econòmic, organitzatiu,
polític, educatiu, etc. És fàcil conèixer els canvis, però no tan analitzar-ne
les causes. La meva visió de les causes que originen canvis profunds en la
nostra societat ha variat després de consultar el material. Aquestos canvis són
deguts a el pas d’una societat industrial a la societat de la informació en la
que és indispensable la gestió, la transferència i la manipulació de la
informació i del coneixement. La nostra societat s’ha globalitzat, i en conseqüència,
ha hagut molts de canvis en els mercats, en la producció, en la comunicació,
etc. La tecnologia ens dóna resposta a aquestos canvis oferint eines i
processos per resoldre els nous problemes que puguin aparèixer. Per això, els
canvis en la societat han produït canvis en la tecnologia i la ciència.
Mai havia considerat que
el progrés en el coneixement tecnològic i el científic eren garantia de progrés
econòmic i social. Després de veure el projecte educatiu que es duu a terme al
Perú amb les comunitats d’aprenentatge difereixo d’aquesta opinió, ja que
l’educació que reben els alumnes, la considero de molta qualitat i, per tant,
pot ser un gran motor per al progrés del país, encara que les TIC no apareguin
en la seva educació. La tecnologia i la ciència són un recurs que considerem
com a imprescindible en la societat capitalista en la que vivim, però altres
societats en una altra visió de la vida, veuen les TIC com un recurs més i no
com la base del seu desenvolupament. Per a nosaltres seria impossible viure
sense els avenços científics i tecnològics, ja que són la base de la nostra
economia i progrés, possiblement la seva desaparició provocaria un retard per a
la societat europea.
Un altre fet a comentar és
que considerava que com la tecnologia tenia fonamentació científica, era
garantia de neutralitat ideològica, però no és així. Com que la tecnologia va
lligada als valors que marca el sistema sociopolític i les creences i actituds
dels qui participen en el procés tecnològic, aquests valors fan incidència
directa en el desenvolupament tecnològic i per tant, hi ha una ideologia que
condiciona la tecnologia. Per això, és tant important el context i la societat
en l’evolució tecnològica. El desenvolupament tecnològic i científic van
lligats a la societat en la que es desenvolupen, responent a les
característiques d’aquesta, segons J.Cabero (2001).
A través de les
intervencions al debat, he pogut interioritzar més els conceptes de
determinisme tecnològic i el determinisme social. La idea de que el progrés és
unidireccional, com en el determinisme tecnològic en que el progrés científic
comporta progrés tecnològic, llavors arriba el progrés econòmic i finalment la
millora social, és una perspectiva descontextualitzada de la realitat. En
canvi, hi ha un corrent anomenat “Ciència, tecnologia i societat” que si que
estableix les relacions de interdependència entre tecnologia i societat. La
innovació tecnològica apareix en un context social determinat, la tecnologia i
la societat estan interrelacionades i totes dues influencien l’altra.
Reflexions sobre l’educació i la influència de les TIC:
Les aportacions al debat i
la bibliografia del debat m’ha fet replantejar la manera de veure l’educació.
Per exemple, pel que fa a com s’adquireix el coneixement, abans es tenia la
idea de que el mestre havia de fer una explicació en la que transmetia el
coneixement, els alumnes escoltaven i anaven incorporant informació als seus
esquemes mentals. En canvi, en l’actualitat, l’idea d’aprendre ha variat,
enlloc de fer classes magistrals, convé fer dinàmiques per a generar conflictes
de pensament en l’alumne, fer que l’alumne es pregunti i busqui les respostes
al seu entorn, plantejar problemes a resoldre, etc. És a dir, no es tracta de
que l’alumne sàpiga reproduir informació que ha après, sinó que es tracta
d’aprendre estratègies que facin que pugui adaptar els coneixements adquirits a
qualsevol context diferent, això és el que anomenem ser competent.
A més, aquesta nova
concepció de l’aprenentatge modifica la idea que es tenia del rol del mestre i
l’alumne, així que el mestre no és el transmissor del coneixement, sinó que és el guia que planteja
situacions-problema a l’alumne i li ofereix recursos per a resoldre-les i
l’alumne passa de ser un subjecte pacient, que només escolta, a un aprenent
actiu que protagonitza el seu procés d’aprenentatge, que es planteja preguntes
i busca les solucions.
L’organització de l’aula
varia, perquè resulta fonamental la interacció entre els alumnes per construir
conjuntament el coneixement. Així que els debats i els grups cooperatius són
fonamentals per garantir la interacció entre els iguals.
L’aprenentatge també ha
d’estar contextualitzat, així que convé que l’escola sigui un aprenentatge per
a la vida i no descontextualitzat d’ella. Per tant, caldrà incloure les TIC en el
procés d’ensenyament aprenentatge. En un dels vídeos del debat, apareixen un
conjunt d’alumnes reiterant que els seus professors no coneixen les noves
tecnologies, que mai les fan servir a classe, però que la societat ha canviat,
ja que els alumnes cada dia utilitzen durant moltes hores dispositius
informàtics i multimèdia. Els alumnes així demanen a crits que l’ensenyament
estigui contextualitzat, volen aprendre amb les TIC. Tanmateix, hem comentat
que no hem de convertir les TIC en la base educativa, sinó que han de ser un
recurs, dels molt que hi ha per arribar a l’aprenentatge. Els llibres de text, també són un recurs, que
no ha de ser la base o el recurs únic d’aprenentatge, sinó que com les noves
tecnologies, ha de ser un recurs que es complementi amb d’altres.
En el debat també s’ha
plantejat el tema de la competència digital, si ha de ser transversal o hauria
de ser una àrea. Des del meu punt de vista, continuant amb el que he argumentat
abans, les TIC com a recurs d’aprenentatge, s’haurien d’emprar en les diferents
àrees, per tant haurien de ser transversals i no són una àrea de coneixement.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada