Amb aquesta activitat es pretén conèixer el model de casos KITE de la Universitat de Missoure que es tracta de la presentació de casos portats a la pràctica que tenen una estructura de variables igual per a tots els casos introduits. El professionals pugen la descripció dels seus casos a través d’aquesta web i així es comparteixen activitats que tenen en comú l’ús de les TIC per a l’aprenentatge.
Després de mirar els casos KITE, he descrit un cas proper a mi que té la mateixa estructura que els KITE i ho he penjat al debat de l’assignatura. Al debat hem compartit els diferents casos. D’aquesta manera hem pogut reflexionar sobre els diferents casos dels companys i també els de KITE.
Per acabar, aquesta activitat ens ha donat a conèixer la metodologia de comunicació d’experiències com a eina per aprenendre contructivament i sginificativament i veure les possibilitats que ens donen les TIC per a treballar en xarxa i de manera col·laborativa.
En aquest treball he afegit un apartat amb el meu cas, anomenat Sant Jordi 2012, un altre apartat on reflexiono sobre quin són els motius pels quals el meu cas conté un aprenentatge significatiu i per últim unes conclusions on reflexiono sobre un cas del debat, un cas KITE, la metodologia d’aprenentatge a través dels models de casos i el paper de les TIC en l’aprenentatge constructivista.
El cas que he fet és el següent:
Síntesis del cas: |
Aquesta experiència es va dur a terme amb els
alumnes de cicle superior de primària. Es volia treballar Sant Jordi de
manera transversal i sobretot fer partícips als alumnes de cicle superior de
l’organització de la festa que es celebra a l’escola. També es volia fer
conèixer els orígens d’aquesta festa al mateix temps que es treballava
l’expressió i comprensió a través de diferents eines TIC.
|
INDEX
|
CONTINGUT
|
Context general |
|
Experiència
docent |
5 anys |
Experiència/
nivell d’expertesa de les TIC |
Nivell alt. Ús
habitual de les TIC a l’escola, ja que
es disposa de PDI i de ordenadors portàtils. Es fan activitats JClic,
presentacions amb Power Point, àlbums Picassa, es pengen notícies i
activitats al blog de l’escola de Blogger, s’utilitza el programa Glogster
per crear pòsters, etc.
|
Tipus
d’escola |
Escola pública
d’educació infantil i primària |
Localització
centre |
Escola rural |
Connexió |
Internet d’alta
velocitat |
Situació
socio-econòmica |
Mitjana-alta |
Context història o cas |
|
Nivell
alumnat |
Cicle superior (els
nivells de 5è i 6è estan junts dins la mateixa aula) |
Àrea |
Medi natural i social,
Llengua catalana i Llengua castellana. |
|
Fites en la història |
|
Activitats
previstes a la sessió |
Es tracta d’un conjunt
d’activitats que ocupen varies sessions i que tenen com a tema central Sant
Jordi:
-
Cerca d’informació per Internet, a les webs
recomanades, sobre qui era Jordi de Capadòcia, perquè el van canonitzar i
elaboració d’un pòster amb el programa Glogster on es reculli la informació
més important.
-
Crear un mapa amb Google Maps on s’indiqui a quins
llocs del món va viure Sant Jordi i on es venerat.
-
Presentació de la informació tenint com a suports
visuals el mapa i el pòster davant els companys. Per a visualitzar el mapa es
fa servir la PDI i el pòster està imprès.
-
Amb grups cooperatius pensar un conte inventat o
de l’imaginari col·lectiu. Cal que aquest conte es presenti amb els suports
que es vulgui davant tota l’escola el dia de Sant Jordi que es fa un
festival. Això forma part de l’activitat Marató
de contes on cada grup de nens de l’escola explica un conte mentre els
companys l’escolten.
-
Cal portar un llibre de casa que els agradi molt
per a l’activitat compartir contes.
El dia de Sant Jordi els alumnes posen taules al pati decorades amb elements
de Sant Jordi i allí posen el llibres que s’han de compartir. Tots els
alumnes de l’escola passegen pel pati mirant els llibres i llegint-los i
n’escullen un que els agrada per endur-se’l. Llavors els secretaris de cada
taula anoten en un full Excel qui s’emporta cada llibre durant una setmana.
-
Els encarregats del blog d’escola d’aquesta
setmana, han anat fent fotografies i recollint informació, ara és l’hora de
penjar tot això al blog. Els encarregats ho pengen i entre tot el grup classe
ho corregim i ho millorem.
|
Nivell
aprenentatge esperat |
Ser capaç de navegar
per Internet i trobar la informació necessària, comprendre la informació,
saber-la resumir i exposar davant els companys. Ser original a l’hora de
presentar el conte o de crear el pòster. Saber utilitzar les diferents
aplicacions TIC.
|
Normes |
Respectar els
companys, cuidar el material, seguir les instruccions de la mestra, ser
ordenat i puntual a l’hora de presentar la feina.
|
|
Activitats de la història |
|
Tecnologies
utilitzades a la sessió |
Ordinadors i pissarra
digital. Programes i aplicacions com: Excel, Google Maps, Glogster, Blogger i
Picassa.
|
Raó d’us
de les tecnologies |
S’han utilitzat per la
necessitat de cerca d’informació, de trobar suports per fer la exposició de
la informació davant els companys, d’emmagatzemar i organitzar informació
d’interès i de fer públiques les activitats a tota la comunitat educativa.
|
Naturalesa
de les activitats |
Activitats d’expressió
escrita i d’expressió oral, de teatralització, de cerca d’informació i de
manipulació de la informació i de cooperació i interacció amb el grup.
|
Dificultats
detectades |
Problemes momentanis
amb la connexió d’Internet i problemes de comportament i d’organització entre
els components dels grups.
|
Ajuda/col·laboració
emprada |
Entre els companys
s’ajuden ja que les activitats totes són en grups. La mestra fa de guia de
les activitats, resol dubtes i ajuda als membres del grup amb els problemes
de comunicació i organització.
|
Rol
professor |
El professor explica
el funcionament de les activitats i del programes, gestiona el temps i
s’assegura de que tots els alumnes participin i s’impliquen, resol dubtes i
orienta l’alumnat, fa un seguiment i avaluació de l’activitat.
|
Rol alumne |
L’alumne és
protagonista del seu aprenentatge, cercant la informació de manera autònoma,
creant materials audiovisuals al seu gust, fent produccions orals i escrites
planificades per ell mateix. També fa una presa de decisions i planificació
conjunta amb els membres del grup i un repartiment equitatiu de
responsabilitats dins del grup.
|
|
Resultats |
|
Observacions |
Els alumnes han estat
motivats i han tingut interès en realitzar les activitats, però convé estar
molt pendents del seu aprenentatge, ja que els costa entendre’s amb el grup i
la seva atenció es dispersa perquè són activitats molt obertes. Estaria bé
comptar amb el suport d’un altre mestre la pròxima vegada.
|
Avaluació
aprenentatge |
El treball s’avalua a
partir de l’observació sistemàtica i dels treballs resultants. S’ha avaluat:
la implicació amb el grup, l’ús de les TIC i el tractament del material,
l’expressió escrita i oral, la creativitat en la presentació dels treballs i
la tasca del mestre i l’eficàcia i funcionament de les activitats.
|
Lliçó
apresa pel professor |
Determinades maneres
d’organitzar la classe com els grups cooperatius requereixen de temps per a
que els alumnes s’acostumin a treballar en equip i de l’ajuda d’algun mestre
més.
Com més actives siguin
les activitats, més significatiu és l’aprenentatge i més motivant.
És important fer
activitats obertes per donar ales a la seva creativitat i imaginació, ja que
han creat treballs molt originals.
|
Entrevistadora: Per què heu escollit treballar Sant Jordi?
Mestra: Sembla que és un tema molt típic i que els alumnes ja el coneixen, més si són de cicle superior, però no és així. Els alumnes ja han treballat aquest tema abans, però el treball s’ha centrat en la llegenda de Sant Jordi i no amb els orígens de la festa i motius de la tradició com ho fem ara. A més, és una activitat molt propera als alumnes per la qual cosa els interessa i és un tema del que se li pot treure molt suc per a treballar la llengua.
Entrevistadora: Quin era l’objectiu principal d’aquesta activitat?
Mestra: L’objectiu des de l’àrea de medi era conèixer els orígens de la festa de Sant Jordi. Des de les àrees de llengua volíem treballar l’expressió i la comprensió i el tractament de la informació i exposició de la mateixa. La nostra metodologia d’escola és treballar a base de fils conductors, és per això que treballem aquest tema de manera transversal.
Un altre objectiu era fer-ho de manera que es motivés als alumnes, per això vam escollir els grups cooperatius i les eines TIC, per fer un aprenentatge més actiu.
També volíem donar a conèixer el nostre a treball a la comunitat educativa, ja que tenim un blog i sovint ho fem amb activitats com aquesta que es fan a nivell de centre.
Entrevistadora: Per què has considerat important incloure les TIC dins aquest treball?
Mestra: Des de l’escola considerem interessant treballar les TIC, ja que són una eina del futur, que els nostres alumnes han de conèixer per adaptar-se al món laboral, apart els alumnes es senten motivats amb el seu ús i aconseguim que siguin més autònoms.
Entrevistadora: De quins recursos disposeu al centre per treballar les TIC?
Mestra: Tenim portàtils i ordenadors de taula i la pissarra digital. A més, disposem de les activitats online de les webs del Departament d’Educació i dels programes i aplicacions que ens recomanen a la web www.edu365.cat . En les reunions de claustre sovint comentem quines aplicacions anem utilitzant perquè estem descobrint tot un món a través d’aquesta web i resulta útil compartir informació amb la resta de professorat per a després aplicar-ho a la nostra classe.
Entrevistadora: Per què has utilitzat la metodologia de grups cooperatius?
Mestra: L’utilitzo perquè és molt útil per a l’aprenentatge ja que els alumnes comparteixen els dubtes entre els membres del grup i aprenen a ajudar-se, a comunicar els problemes que van sorgint, a entendre’s, a
prendre decisions comunes, etc. Tot i això, no és fàcil implantar-la perquè els alumnes necessiten temps per adaptar-se, els costa planificar la feina i organitzar les responsabilitats. Has d’estar pendent de com fan la
feina perquè sovint hi ha alumnes que no contribueixenprou al grup o que tracten malament als companys.
De moment estem acostumant-nos a aquesta metodologia i creiem que aviat els alumnes sabran treballar
millor amb grup.
Entrevistadora: S’han motivat els alumnes?
Mestra: Si que s’han motivat perquè els agrada molt treballar amb les TIC i en grup. Apart, Sant Jordi és un tema que els interessa perquè el celebrem molt a l’escola. El fet de participar amb la festa sent ells els grans de l’escola i els que han fet de secretaris a l’activitat de compartir contes i a la de penjar les activitats al blog els fa sentir protagonistes i els motiva a fer la feina millor, perquè es senten com els mestres dels més petits.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada