Per a la realització de l'activitat 2.3 he decidit
dissenyar un projecte sobre Gaudí i la seva obra. He enfocat aquest projecte
per a realitzar-lo a través d’una cacera del tresor que conté diferents
aplicacions per a realitzar les activitats. He decidit portar a terme el
projecte a l’escola on treballo, que forma part d’una ZER, es tracta d’una
escola molt petita on els alumnes estan agrupats per cicles degut a la baixa
ràtio. Aquest projecte l’he realitzat a la classe de cicle superior que té 11
alumnes.
Aquesta és la cacera del tresor que he creat:

Feu un clic sobre el drac de Gaudí per accedir a la cacera del tresor!
Disseny de l’activitat
En aquesta taula he fet el disseny didàctic del projecte.
TÍTOL DE L'ACTIVITAT:
Descobrim Gaudí?
AGENTS PERSONALS I TECNOLOGIA MEDIADORA | ||
Aprenents:
|
11 alumnes de cicle superior
|
|
Mediador:
|
Mestra de plàstica
|
|
Tecnologia
mediadora:
|
Ordinadors
portàtils, pissarra digital, connexió wifi, cacera del tresor.
|
|
DESCRIPCIÓ
DEL PROBLEMA
|
||
Es vol conèixer qui
era Gaudí i la seva obra a través de l’aprenentatge per descobriment, que es
farà mitjançant les TIC.
Segons Jonassen es
tracta d'un problema ben estructurat ja que l'estat inicial
està ben definit, així com l’objectiu i hi ha un grup restrictiu d'operadors
lògics. Els problemes ben estructurays es caracteritzen perquè requereixen
d’un nombre limitat de regles i principis, es parteix d'una disposició
previsible i prescriptible, posseeix respostes correctes i convergents i té
un procés de solució presentat i prescrit.
El problema té poca
complexitat perquè el nombre de variables és limitat.
Si parlem de la especificitat
del camp, podem dir que és un problema situat i integrat perquè
ja coneixen com s’estructura la informació quan es treballen artistes a
plàstica.
El tipus de
problema és un problema en que s’usen regles, perquè es
tracta d’un procediment amb normes que per a produir unes respostes cal
seguir les regles.
|
||
PLANTEJAMENT
DEL PROBLEMA
|
||
Durant el curs s’han
anat estudiant diferents artistes famosos (pintors, escultors, arquitectes,
etc.) a l’assignatura de visual i plàstica, d’aquets la mestra presentava la
informació sobre a quin corrent pertanyen, quines són les característiques de
les seves obres i quines són les obres més famoses i se’n feia una
representació plàstica d’algun aspecte rellevant de cada un.
Ara es planteja als
alumnes que investiguin aquests aspectes sobre Gaudí, ja que ara ja coneixen
com s’estructura la informació dels autors. Per fer-ho s’ha decidit que es
cerqui la informació a través de la xarxa, que resolguin les activitats TIC
sobre Gaudí i per acabar es plantegen algunes manualitats. Es decideix l’ús
de les TIC perquè els motiva molt i s’ha observat que la part teòrica de
plàstica els agrada poc i se’ls fa pesada, per això s’opta per la metodologia
d’investigar a través d’Internet, a més es vol fonamentar l’ús de les TIC per
a manipular i organitzar la informació.
|
||
CONTEXT DE
L'ACTIVITAT
|
||
L’activitat es farà
amb el grup de cicle superior que està format per 6 alumnes de sisè i cinc
alumnes de cinquè.
El treball es portarà
a terme a l’aula de cicle superior que disposa de PDI i a l’aula de plàstica
on està tot el material per fer manualitats.
Els
alumnes estan acostumats a utilitzar les eines TIC a diverses assignatures,
però mai han treballat amb una cacera del tresor. També treballen en grups
cooperatius a les assignatures de llengua, per tant saben organitzar-se dins
el grup.
|
||
CARACTERÍSTIQUES
COGNITIVES, EMOCIONALS, ACTITUDINALS I FÍSIQUES DELS APRENENTS
|
||
El grup és reduït i
molt tranquil. El seu nivell cognitiu és alt, tenen molt interès per fer les
activitats manuals de plàstica, però no els motiva gaire conèixer els
artistes que estudiem, per ser un contingut més teòric. Els agrada l’ús de
les eines informàtiques i normalment a les hores lliures a casa solen
connectar-se a les xarxes socials o als jocs d’Internet, per tant tenen un
alt domini sobre les TIC. Hi ha una nena amb sordesa i problemes d’atenció,
per la qual cosa convé presentar molta informació visual, parlar donant-li
sempre la cara, gesticular molt i cridar la seva atenció.
|
||
COMPETÈNCIES
I OBJECTIUS
|
||
Competències:
|
1.Competència
comunicativa, lingüística i audiovisual: Saber comunicar-se
amb el grup, saber exposar la informació oralment i de manera audiovisual,
comprendre el que es llegeix, redactar els continguts de les
activitats.
2.Competència
artística i cultural: conèixer un artista del país i les seves
obres i fer manualitats imitant el seu estil.
3.Tractament de la
informació i competència digital: arribar al coneixement a través
de l’ús de les TIC i manipular la informació.
5.Competència
d'aprendre a aprendre: esforçar-se per conèixer coses sobre el
tema tractat.
6.Competència d'autonomia i iniciativa personal: ser
autònom amb l’ús de les TIC i amb el tractament de la informació i prendre la
iniciativa dins el grup.
8.Competència
social i ciutadana: saber relacionar-se bé amb els companys.
|
|
Objectius:
|
- Conèixer l’obra de
Gaudí.
- Fer varies
reproduccions d’aspectes de l’obra de Gaudí.
- Aprendre a cercar
informació a la xarxa, seleccionar la informació important, resumir-la ,
organitzar-la i exposar-la.
-
Aprendre a utilitzar les aplicacions i programes informàtics utilitzats.
|
|
CONTINGUTS
|
||
Continguts
CONCEPTUALS:
|
La vida de Gaudí, el corrent al que pertany, l’estil
propi de l’artista i exemples representatius de la seva obra.
|
|
Continguts
PROCEDIMENTALS:
|
Ús les eines
informàtiques per a gestionar la informació.
Representació de les
seves tècniques i estil a través de les manualitats.
|
|
Continguts
ACTITUDINALS:
|
Interès per l’activitat.
Comunicació correcta, ajuda i responsabilitat entre els
membres del grup.
Respecte
a les opinions i treballs dels altres.
Respecte pel
material emprat.
|
|
SEQÜÈNCIA
DE LES ACTIVITATS
|
-
Presentació de la cacera del tresor que guiarà el
projecte. Explicació del tema a treballar, de les normes i organització dels
grups.
-
Cerca d’informació.
-
Realització de les activitats TIC.
-
Plasmar els coneixements teòrics en
representacions plàstiques.
-
La gran pregunta: Resum de l’estil de Gaudí.
|
|
FONAMENTACIÓ
PSICOPEDAGÒGICA DEL DISSENY
|
El disseny segueix els principis de l'aprenentatge
significatiu i constructivista. Per tant, l’aprenentatge és:
- Actiu: L’alumne és protagonista del seu
aprenentatge.
- Per descobriment: Són els alumnes els
que busquen els nous conceptes i els van investigant, el mestre només fa de
guia plantejant activitats.
- Constructivista: El coneixement no ve donat
sinó que s’elabora amb les aportacions dels alumnes, de la cerca a Internet,
realització de les activitats, etc.
- Col·laboratiu: Es treballa en grup i tothom
participa.
- Conversacional: Tot el que es va fent es
verbalitza per a raonar-ho i que quedi ben interioritzat.
- Contextualitzat: Es parteix dels
coneixements previs dels alumnes i l’autor treballat és proper perquè forma
part de la seva cultura.
- Reflexiu: L’alumne ha de pensar sobre el
que coneix per arribar a coneixements més abstractes.
|
|
PROCEDIMENTS
I CRITERIS D'AVALUACIÓ
|
L'avaluació és fa al llarg de tot el procés. Al inici
s’avaluen les idees prèvies, després es va observant el funcionament del grup
i com es realitzen les activitats, finalment s’avaluen els resultats, si
s’han assolit o no els objectius.
|
|
TEMPORITZACIÓ
|
El projecte té una durada de tres setmanes, en les que es
faran un total d’unes 9 sessions d’una hora.
|
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada