dimarts, 19 de juny del 2012

Projecte: Descobrim Gaudí

Per a la realització de l'activitat 2.3 he decidit dissenyar un projecte sobre Gaudí i la seva obra. He enfocat aquest projecte per a realitzar-lo a través d’una cacera del tresor que conté diferents aplicacions per a realitzar les activitats. He decidit portar a terme el projecte a l’escola on treballo, que forma part d’una ZER, es tracta d’una escola molt petita on els alumnes estan agrupats per cicles degut a la baixa ràtio. Aquest projecte l’he realitzat a la classe de cicle superior que té 11 alumnes. 

Aquesta és la cacera del tresor que he creat:

https://1c3867e7-a-62cb3a1a-s-sites.googlegroups.com/site/descobrimgaudi/home/introducci%C3%B3.png?attachauth=ANoY7crs6JoUZ9EsChSAEHcFrEzOvGk4jVpjC22-PEBJOih5g1_lofPX6f5mnEewGnWaIR4ZKmYfT8JL033JuHVLjP6ReHYcUe8Hbk2Ng1dLyhoCwhKFqjzD1GrYGCKyzZ6Uey_pzgz0oUcSdA6G6_pqFhdNITT9sV4RXf3TFcb0gnYljIux_Y6oVLCpc9A_bbvPbc-TxxJtfGlDRwBX7F4Xkqx-Dl-9F40a3upgQoQu6uafSArDFwk%3D&attredirects=0 














Feu un clic sobre el drac de Gaudí per accedir a la cacera del tresor! 




Disseny de l’activitat


En aquesta taula he fet el disseny didàctic del projecte.

TÍTOL DE L'ACTIVITAT: Descobrim Gaudí?

 AGENTS PERSONALS I TECNOLOGIA MEDIADORA
Aprenents: 
11 alumnes de cicle superior
Mediador: 
Mestra de plàstica
Tecnologia mediadora: 
Ordinadors portàtils, pissarra digital, connexió wifi, cacera del tresor.
DESCRIPCIÓ DEL PROBLEMA
Es vol conèixer qui era Gaudí i la seva obra a través de l’aprenentatge per descobriment, que es farà mitjançant les TIC.
Segons Jonassen es tracta d'un problema ben estructurat ja que l'estat inicial està ben definit, així com l’objectiu i hi ha un grup restrictiu d'operadors lògics. Els problemes ben estructurays es caracteritzen perquè requereixen d’un nombre limitat de regles i principis, es parteix d'una disposició previsible i prescriptible, posseeix respostes correctes i convergents i té un procés de solució presentat i prescrit.
El problema té poca complexitat perquè el nombre de variables és limitat.
Si parlem de la especificitat del camp, podem dir que és un problema situat i integrat perquè ja coneixen com s’estructura la informació quan es treballen artistes a plàstica.
El tipus de problema és un problema en que s’usen regles, perquè es tracta d’un procediment amb normes que per a produir unes respostes cal seguir les regles.

PLANTEJAMENT DEL PROBLEMA
Durant el curs s’han anat estudiant diferents artistes famosos (pintors, escultors, arquitectes, etc.) a l’assignatura de visual i plàstica, d’aquets la mestra presentava la informació sobre a quin corrent pertanyen, quines són les característiques de les seves obres i quines són les obres més famoses i se’n feia una representació plàstica d’algun aspecte rellevant de cada un.
Ara es planteja als alumnes que investiguin aquests aspectes sobre Gaudí, ja que ara ja coneixen com s’estructura la informació dels autors. Per fer-ho s’ha decidit que es cerqui la informació a través de la xarxa, que resolguin les activitats TIC sobre Gaudí i per acabar es plantegen algunes manualitats. Es decideix l’ús de les TIC perquè els motiva molt i s’ha observat que la part teòrica de plàstica els agrada poc i se’ls fa pesada, per això s’opta per la metodologia d’investigar a través d’Internet, a més es vol fonamentar l’ús de les TIC per a manipular i organitzar la informació.

CONTEXT DE L'ACTIVITAT
L’activitat es farà amb el grup de cicle superior que està format per 6 alumnes de sisè i cinc alumnes de cinquè.
El treball es portarà a terme a l’aula de cicle superior que disposa de PDI i a l’aula de plàstica on està tot el material per fer manualitats.
Els alumnes estan acostumats a utilitzar les eines TIC a diverses assignatures, però mai han treballat amb una cacera del tresor. També treballen en grups cooperatius a les assignatures de llengua, per tant saben organitzar-se dins el grup.

CARACTERÍSTIQUES COGNITIVES, EMOCIONALS, ACTITUDINALS I FÍSIQUES DELS APRENENTS
El grup és reduït i molt tranquil. El seu nivell cognitiu és alt, tenen molt interès per fer les activitats manuals de plàstica, però no els motiva gaire conèixer els artistes que estudiem, per ser un contingut més teòric. Els agrada l’ús de les eines informàtiques i normalment a les hores lliures a casa solen connectar-se a les xarxes socials o als jocs d’Internet, per tant tenen un alt domini sobre les TIC. Hi ha una nena amb sordesa i problemes d’atenció, per la qual cosa convé presentar molta informació visual, parlar donant-li sempre la cara, gesticular molt i cridar la seva atenció.


COMPETÈNCIES I OBJECTIUS
Competències:

1.Competència comunicativa, lingüística i audiovisual: Saber comunicar-se amb el grup, saber exposar la informació oralment i de manera audiovisual, comprendre el que es llegeix,  redactar els continguts de les activitats.
2.Competència artística i cultural: conèixer un artista del país i les seves obres i fer manualitats imitant el seu estil.
3.Tractament de la informació i competència digital: arribar al coneixement a través de l’ús de les TIC i manipular la informació.
5.Competència d'aprendre a aprendre: esforçar-se per conèixer coses sobre el tema tractat.
6.Competència d'autonomia i iniciativa personal: ser autònom amb l’ús de les TIC i amb el tractament de la informació i prendre la iniciativa dins el grup.
8.Competència social i ciutadana: saber relacionar-se bé amb els companys.
Objectius:

-       Conèixer l’obra de Gaudí.
-       Fer varies reproduccions d’aspectes de l’obra de Gaudí.
-       Aprendre a cercar informació a la xarxa, seleccionar la informació important, resumir-la , organitzar-la i exposar-la.
-       Aprendre a utilitzar les aplicacions i programes informàtics utilitzats.
CONTINGUTS
Continguts 
CONCEPTUALS:
La vida de Gaudí, el corrent al que pertany, l’estil propi de l’artista i exemples representatius de la seva obra.

Continguts 
PROCEDIMENTALS:

Ús les eines informàtiques per a gestionar la informació.
Representació de les seves tècniques i estil a través de les manualitats.

Continguts 
ACTITUDINALS:
 Interès per l’activitat.
Comunicació correcta, ajuda i responsabilitat entre els membres del grup.
Respecte a les opinions i treballs dels altres.
 Respecte pel material emprat. 
SEQÜÈNCIA DE LES ACTIVITATS
-         Presentació de la cacera del tresor que guiarà el projecte. Explicació del tema a treballar, de les normes i organització dels grups.
-         Cerca d’informació.
-          Realització de les activitats TIC.
-          Plasmar els coneixements teòrics en representacions plàstiques.
-         La gran pregunta: Resum de l’estil de Gaudí.

FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGÒGICA DEL DISSENY
El disseny segueix els principis de l'aprenentatge significatiu i constructivista. Per tant, l’aprenentatge és:
Actiu: L’alumne és protagonista del seu aprenentatge.
Per descobriment: Són els alumnes els que busquen els nous conceptes i els van investigant, el mestre només fa de guia plantejant activitats.
Constructivista: El coneixement no ve donat sinó que s’elabora amb les aportacions dels alumnes, de la cerca a Internet, realització de les activitats, etc.
Col·laboratiu: Es treballa en grup i tothom participa.
Conversacional: Tot el que es va fent es verbalitza per a raonar-ho i que quedi ben interioritzat.
Contextualitzat: Es parteix dels coneixements previs dels alumnes i l’autor treballat és proper perquè forma part de la seva cultura.
Reflexiu: L’alumne ha de pensar sobre el que coneix per arribar a coneixements més abstractes.

PROCEDIMENTS I CRITERIS D'AVALUACIÓ
L'avaluació és fa al llarg de tot el procés. Al inici s’avaluen les idees prèvies, després es va observant el funcionament del grup i com es realitzen les activitats, finalment s’avaluen els resultats, si s’han assolit o no els objectius.

TEMPORITZACIÓ
El projecte té una durada de tres setmanes, en les que es faran un total d’unes 9 sessions d’una hora.



 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada